Cevapla
 
Konu Araçları
Eski 28-11-05, 19:09 #1
pirates pirates çevrimdışı
Varsayılan Divan Edebiyatı tarihindeki "tek" "hece ölçüsü" ile yazılmış şiir "OK"


Arkadaşlar divan edebiyatında hece ölçüsüyle yazılmış tek bir şiir varmış bu şiir nedir ve yazarı kimdir ve (ki bu okadar önemli deil ama olsa çok kıyak geçer) şiiri bulabilirmisiniz çok acil
__________________
  Alıntı Yaparak CevaplaAlıntı Yaparak Cevapla
Eski 28-11-05, 19:24 #2
MeDiD MeDiD çevrimdışı
Varsayılan Cvp: Bu Şİİrİ Yarin Sabaha Kadar Bulabİlen Olursa Rap Vercem


benim bildiğim, Divan şiirinin ölçüsü "aruz"dur.
Hece ölçüsü ile yazılan ve ilk akla gelense Kaşgarlı Mahmud’un Divanü Lugati’t Türk eseridir.

araştırmaya başladım ben de merak ettim çünkü.
  Alıntı Yaparak CevaplaAlıntı Yaparak Cevapla
Eski 28-11-05, 20:57 #3
Coban Coban çevrimdışı
Varsayılan Cvp: Bu Şİİrİ Yarin Sabaha Kadar Bulabİlen Olursa Rap Vercem


Medide katılıyorum , Kaşgarlı mahmudun eseri hece ölçüsüyle yazılmıştı. Ama Tasavvuf edebiyatında (Hoca Ahmet Yesevi gibi) hece ölçüsü kullanılıyordu . Divan edebiyatıyla beraber aruz veznine geçildi.
Ben de merak ettim hangi şiir bu acaba?
  Alıntı Yaparak CevaplaAlıntı Yaparak Cevapla
Eski 28-11-05, 20:59 #4
Coban Coban çevrimdışı
Varsayılan Cvp: Bu Şİİrİ Yarin Sabaha Kadar Bulabİlen Olursa Rap Vercem

Atabetü’l-Hakayık ta Edip Ahmet aruz la hece ölçüsünü beraber kullanmış. Cevap burada olabilir mi?
  Alıntı Yaparak CevaplaAlıntı Yaparak Cevapla
Eski 28-11-05, 21:58 #5
ahmedemirci ahmedemirci çevrimdışı
Varsayılan Cvp: Bu Şİİrİ Yarin Sabaha Kadar Bulabİlen Olursa Rap Vercem

Yahya KEMAL BEYATLI Divan şiirinin son temsilcisidir.Tüm şiirlerini aruz ölçüsüyle yazmıştır."OK" şiiri hece ölçüsüyle yazılmıştır.( tek şiir)

Ahmet DEMİRCİ
  Alıntı Yaparak CevaplaAlıntı Yaparak Cevapla
Eski 28-11-05, 22:02 #6
pirates pirates çevrimdışı
Varsayılan Cvp: Bu Şİİrİ Yarin Sabaha Kadar Bulabİlen Olursa Rap Vercem

Sana Çok TeŞekkÜr Ederİm Rapİnİ Verecem
  Alıntı Yaparak CevaplaAlıntı Yaparak Cevapla
Eski 28-11-05, 22:06 #7
pirates pirates çevrimdışı
Varsayılan Cvp: Bu Şİİrİ Yarin Sabaha Kadar Bulabİlen Olursa Rap Vercem

Alıntı:
Gerçek Mesajı Gönderen Coban
Atabetü’l-Hakayık ta Edip Ahmet aruz la hece ölçüsünü beraber kullanmış. Cevap burada olabilir mi?
yok kardeş cevap YAHYA KEMAL BEYATLI'NIN şiiri bulan arkadaşa yeniden teşekkürler
  Alıntı Yaparak CevaplaAlıntı Yaparak Cevapla
Eski 28-11-05, 22:15 #8
MeDiD MeDiD çevrimdışı
Varsayılan Cvp: Bu Şİİrİ Yarin Sabaha Kadar Bulabİlen Olursa Rap Vercem

mesajı attıktan sonra aklıma geldi ama artık çok geç, yine de söylemek istiyorum:
bu araştırmayı "rep" için yapmayacaktım ilgi alanım olduğu ve bilmediğim birşeyi öğrenmek için yapacaktım

yanlış anlaşılmak istemem.

işte şiirin bir bölümü:

Ok


Yavuz Sultan Selim Han'in onunde
Ok atan ihtiyar Bektas Subasi,
Bu yuksek tepeye dikti bu tasi
O gazi hunkarin mutlu gununde..

Vezir, molla, aga, bey, takim takim
Gunesli bir nisan gunu ok atti.
Kimi yayi optu, kimi firlatti,
En er kemankese yetti uc atim.
..........
..........
  Alıntı Yaparak CevaplaAlıntı Yaparak Cevapla
Eski 28-11-05, 22:44 #9
ahmedemirci ahmedemirci çevrimdışı
Varsayılan Cvp: Bu Şİİrİ Yarin Sabaha Kadar Bulabİlen Olursa Rap Vercem

Yahya KEMAL (ŞEYHSUVAROĞLU) BEYATLI soyadını ATATÜRK verir.Kendisini İslam şiirinin şairi olarak görür.Şiir için her şeyi araç olarak kullanır.Batı kültürünü özümsemiştir.Atatürk üzerine şiir yazmayan tek şairdir. "OK"şiirinin tamamı aşağıdadır.TDE,Türkçe Öğ. Ahmet DEMİRCİ
OK



Yavuz Sultan Selim Han'ın önünde

Ok atan ihtiyar Bektaş Subaşı,

Bu yüksek tepeye dikti bu taşı

O gazi hünkarın mutlu gününde..



Vezir, molla, ağa, bey, takım takım

Güneşli bir nisan günü ok attı.

Kimi yayı öptü, kimi fırlattı,

En er kemankese yetti uç atım.



En son Bektaş Ağa çöktü diz üstü.

Titrek elleriyle gererken yayı,

Her yandan bir merak sardı alayı.

Ok uçtu hedefin kalbine düştü.



Hünkar dedi 'Koca, pek yaman saldın,

Eğerci bellisin benim katımda,

Bir sır olsa gerek bu ilk atımda.

Bu sihirli oku nereden aldın? '



İhtiyar elini bağrına soktu,

Dedi İstanbul muhasarası,

Başlarken aldığım gaza yarası,

İçinden çektiğim bu altın oktur..
  Alıntı Yaparak CevaplaAlıntı Yaparak Cevapla
Eski 29-11-05, 19:05 #10
pirates pirates çevrimdışı
Varsayılan Cvp: Divan Edebiyatı tarihindeki "tek" "hece ölçüsü" ile yazılmış şiir "OK"

Yaw Bİzİm Bİ Üst KomŞu Var Soruyu O SormuŞtu Cevabi SÖyledİm Hayir Dedİ BaŞka Bİr ArkadaŞa Daha SormuŞtu O BaŞka Bİr Şİİr SÇylemİŞ Ona DoĞru Dedİ Ben İnternette Arattim GerÇekten Ok Dİvan Edebİyatinda Hece ÖlÇÜsÜyle YazilmiŞ Tek Şİİr ???bİde Bu BaŞliĞa Ne OlmuŞ BÖyle
  Alıntı Yaparak CevaplaAlıntı Yaparak Cevapla
Eski 20-12-05, 01:22 #11
ahmedemirci ahmedemirci çevrimdışı
Varsayılan Cvp: Divan Edebiyatı tarihindeki "tek" "hece ölçüsü" ile yazılmış şiir "OK"

Araştırdım.... Divan Edebiyatında hece ölçüsüyle yazılan Nedim'in TÜRKÜ'sü var.Türkü Halk Edebiyatı ürünü ve hece ölçüsüyle yazılır. 4 dörtlükten oluşmuştur.Hecenin 6+5 durak 11'li kalıbıyla yazılmış.İlk dörtlüğü şöyle:
TÜRKÜ
Sevdiğim cemalin çünki göremem
Çıkmasun hayalin dil-i şeydadan
Hak-i paye çünki yüzler süremem
Alayım peyamın bad-ı sabadan
****
inceltme işaretlerini koymadım.Şiirin tamamına Divan Edebiyatı Antolojilerine bakınız.
Ahmet DEMİRCİ
  Alıntı Yaparak CevaplaAlıntı Yaparak Cevapla
Eski 21-12-05, 13:22 #12
m_co m_co çevrimdışı
Varsayılan Cvp: Divan Edebiyatı tarihindeki "tek" "hece ölçüsü" ile yazılmış şiir "OK"

arkadaslar ilkin Okun Y. Kemal'e ait olduğu ve hece ile yazıldığı doğrudur. aslında Y. Kemal genellikle aruzla siir yazmıstır. ama Arapça ve Farsça kelimelere pek yer vermediği ve Turkçenin de aruza pek uygun bir dil olmadığı için olcu tekniği biraz zayıftır. ancak anlatımı cok etkileyicidir. ornek: sessiz gemi

ayrıca divan edebiyatının butun sekil ve turlerinin tamamının aruzla yazıldığını soylemek biraz sacma olur. halk edebiyatında bile bazı nazım biçimlerinde hece dısında aruzun kullanıldığı gorulur. yani divanda heceyle yazılmıs tek bir siir yoktur. baska ornekler de mutlaka vardır. zaten ok siiri ne olcu ne tur ne de sekil bakımında divan siirine benzer.
  Alıntı Yaparak CevaplaAlıntı Yaparak Cevapla
Eski 21-12-05, 13:56 #13
MeDiD MeDiD çevrimdışı
Varsayılan Cvp: Divan Edebiyatı tarihindeki "tek" "hece ölçüsü" ile yazılmış şiir "OK"

verebileceğiniz başka divan edebiyatında hece ölçüsüyle yazılmış şiir örnekleri varsa faydalanmak isteriz, biz bunu bulabildik .

ayrıca divan edebiyatı genel anlamda , kültür bölümümüzün sabit başlığında paylaşıma açıktır.

  Alıntı Yaparak CevaplaAlıntı Yaparak Cevapla
Eski 24-12-05, 15:13 #14
mantar82 mantar82 çevrimdışı
Varsayılan Cvp: Divan Edebiyatı tarihindeki "tek" "hece ölçüsü" ile yazılmış şiir "OK"

Halk ve divan edebiyatları, kendilerine özgü özellikleri olan iki ayrı edebiyat geleneğimizdir. Bununla birlikte, zaman içinde karşılıklı etkileşme sonucunda bazı ortak özellikleri de ortaya çıkmıştır.

Bu ortak özelliklerden birisi, divan şairlerinin hece vezniyle şiir yazma eğilimidir. XVI. yy.dan başlayarak birçok divan şairinin hece vezniyle şiir yazdığını biliyoruz. Meâlî (ö.1511), Usûlî (ö. 1538), Zaifî (ö. 1555), Âşık Çelebi (1519-1571), Fevrî (ö. 1571), III. Murad (ö. 1595), Himmet (ö. 1684), Feyzî, IV. Murad, Afife Sultan, Mahtumî, Nahifî, Nedim (ö. 1730), III. Ahmed, Şeyh Galip (1757-1799), Vahid Mahtûmî (ö. 1732), İzzet Molla (1785-1829), Hızırağazâde Said (ö. 1837), Âkif Paşa (1787-1845), Edhem Pertev Paşa (1824-1872), Âdile Sultan (1825-1898), Münif Paşa (1828-1910) hece vezniyle şiir yazan şairlerdendir.

Bu şiirler genellikle koşma nazım şekliyle yazılmıştır. Bunlardan başka XVI. yy. şairlerinden Hıtâbî'nin hece vezniyle bir murabba'ı vardır. XVII. yy.da Feyzî Çelebi de hece vezniyle bir Şem' ü Pervâne mesnevisi yazmıştır.

Aruz ve hece vezni, dörtlük ve beyit şeklinin yan yana görüldüğü ilk islâmî eserlerden itibaren günümüze kadar birlikte kullanıla gelmiştir. Halil oğlu Ali'nin 1233'de hece vezniyle ve dörtlüklerle yazdığı Yusuf u Zeliha'sı, ismi bilinmeyen bir şairin yine hece vezniyle ve dörtlüklerle Arapçadan tercüme ettiği Bedvü'l-Amâlî'si ilgi çekici örneklerdir. Yunus Emre'den başlayarak tekke şiiri ve XVII.yy.dan itibaren saz şiiri, bu beyit-dörtlük ve aruz-hece birlikteliğinin örnekleriyle doludur.

Sosyal bilimlerde herhangi bir konuda bir örnekle karşılaşmışsak, bunun "bir"den fazla olma ihtimali her zaman vardır. Bu düşünceden hareketle, hece vezniyle şiir yazan divan şairlerinin bu saydıklarımızdan ibaret olmadığını söyleyebiliriz.

Prof. Dr. Cemal KURNAZ

Not : Divan Edebiyatı tarihinde hece vezniyle yazılan şiirler genellikle 6+5 hece ölçüsüyle yani "tek hece ölçüsü" ile yazılırdı. Bu ölçü divana en uygun hece ölçüsü diye de bilmekteyim. Bilmem yanılıyor muyum?

Mesajı son düzenleyen mantar82 ( 24-12-05 - 15:17 )
  Alıntı Yaparak CevaplaAlıntı Yaparak Cevapla
Eski 24-12-05, 15:38 #15
MeDiD MeDiD çevrimdışı
Varsayılan Cvp: Divan Edebiyatı tarihindeki "tek" "hece ölçüsü" ile yazılmış şiir "OK"

Alıntı:
Not : Divan Edebiyatı tarihinde hece vezniyle yazılan şiirler genellikle 6+5 hece ölçüsüyle yani "tek hece ölçüsü" ile yazılırdı. Bu ölçü divana en uygun hece ölçüsü diye de bilmekteyim.

doğrudur
  Alıntı Yaparak CevaplaAlıntı Yaparak Cevapla
Eski 26-12-05, 15:00 #16
marju1985 marju1985 çevrimdışı
Varsayılan Cvp: Divan Edebiyatı tarihindeki "tek" "hece ölçüsü" ile yazılmış şiir "OK"

Dostum emeğine sağlık repini yolladım
  Alıntı Yaparak CevaplaAlıntı Yaparak Cevapla
Eski 10-02-06, 15:09 #17
tasarimca tasarimca çevrimdışı
Varsayılan Cvp: Divan Edebiyatı tarihindeki "tek" "hece ölçüsü" ile yazılmış şiir "OK"

emeğine sağlık,güzel paylaşım
  Alıntı Yaparak CevaplaAlıntı Yaparak Cevapla
Eski 12-01-09, 18:49 #18
helld helld çevrimdışı
Varsayılan C: Divan Edebiyatı tarihindeki "tek" "hece ölçüsü" ile yazılmış şiir "OK"

Hece ölçülü şiir koyun çok acil +repppp vercem koyana !!!!!!!!!!!!
  Alıntı Yaparak CevaplaAlıntı Yaparak Cevapla
Cevapla