En Komik ve Eğlenceli Videolar Burada. * FrmTR Sohbet Kontrol Panelinizde.
Forum TR
Go Back   Forum TR > >
FrmTR'ye Reklam Vermek İçin: [email protected]
Cevapla
 
Konu Araçları
Eski 18-06-05, 07:49   #1
aspuzu_44

Varsayılan Ezan okumanın fazileti,Ezanın hükmü,Ezanı okumanın ve dinlemenin edepleri


.



EZAN OKUMANIN FAZİLETİ

Ezan okumanın fazileti hakkında Allah Rasulu Efendimiz'den şu sözler varid olmuştur:
"Ezanı işiten hiçbir cin, insan ve taş yoktur ki ezan okuyanın lehinde şahitlik
yapmamış olsun."(21) Yani ezanı işiten her şey, okuyan hakkında şahitlik yapar. Ezan
okumanın fazileti hakkında irad buyurulan hadislerden bazıları şunlardır:

"Ezanı okuyan kimsenin sesinin işitildiği her yer ve her şeyden dolayı okuyan
bağışlanır. Yaş ve kuru her şey onun bağışlanması için dua eder. Namaz için cemaatte
hazır olana da 25 sevap yazılır. Ve o ikisi arasındaki günahları silinir."(22)
"Müezzinler, kıyamet gününde boyu en uzun kimseler olacaklardır."(23) "Sizin sesi en
iyi olanlarınız ezan okusun, en iyi Kur'an okuyanlarınız da imam olsun."(24) Ezan
okumanın bu faziletinden dolayıdır ki Hz.. Ömer (r.a.): "Halife olmasaydım, müezzin
olurdum"(25) demiştir.

EZANIN HÜKMÜ

Ebu Hanife ezanın bir sünnet-i muhkeme yani vazgeçilemez bir sünnet olduğunu,
ezansız ve kametsiz cemaatle namaz kılanların sünnete muhalefet ettiklerini ve
günahkâr olduklarını söylemiş, İmam Muhammed de ezanın vacib olduğunu ifade
etmiştir. Bu iki görüş telif edildiğinde karşımıza şu hüküm çıkmaktadır: Sünnet-i
Müekkede veya sünnet-i muhkeme vacib gibidir. Onu terk etmede günah vardır. Onun
terk edilmesi üzerine savaş bile yapılır. Çünkü ezan, İslam'ın hasais ve
şeairindendir.(26) Yani olmazsa olmazlarından, özellik ve sembollerinden alâmet ve
işaretlerindendir.

Sünnet-i müekkede veya muhkeme ile vacibin te'lifine farz-ı kifaye de denir. Onun
için ezanın farz-ı kifaye olduğunu söyleyenler de vardır. Mesela, İbnü'l-Münzir:
"Hazarda ve seferde ezan, yalnız cemaat hakkında farz-ı kifayedir." demiştir.(27)
Buna göre bir muhitte bu farz yerine getirilmezse bütün Müslümanlar günahkâr olur.
Ama aynı çevrede bir Müslüman ezan okuma görevini yerine getirse bütün Müslümanlar
vebal ve mesuliyetten kurtulmuş olurlar.

EZANI OKUMANIN VE DİNLEMENİN EDEPLERİ

Ezan kelimesinin tasrifi, tef'il babındandır. Teklim'den kelâm denildiği gibi
te'zinden de ezan denilmiştir. Te'zin ezan okumak ve vakti bildirmektir. Ezan okuyan
kişiye müezzin denir.(28)
Ezanın bir müezzin açısından adabı vardır, bir de dinleyici açısından adabı vardır.

Ezanı Okumanın edepleri:

1-Ezânı okuyan erkek olmalı, kadının müezzinliği tahrimen mekruhtur. 2-Aklı yerinde,
ilim ve takva sahibi olmalı, fasık ve cahillerin ki mekruh, çocuk ve delilerin ezanı
yeniden okunmalıdır. 3-Müezzin abdestli olmalıdır. 4-Ezanı ayakta okumalıdır.
5-Yüksek bir yerden kıbleye dönük okumalı, hayye alessalah derken sağa, hayye
alelfelah derken sola dönmelidir. Eğer minarede ise kıbleye dönerek başlamalı, sonra
sağdan itibaren şerefede dönmelidir. 6-Ezanda ve kamette konuşmamalı, 7-Yüksek sesle
okumalı, cümleler arasında birazcık durmalıdır. 8-Sıraya riayet etmeli, 9-Başka bir
meşguliyete yer vermemeli. 10-Ezanla kamet arasında fasıla olmalıdır.

Ezan Dinlemenin Edepleri:

1- Ezânı duyan kimse, Ezana hürmet etmelidir. Bu da ancak dinlemek ve ezan bitinceye
kadar bir şeyle meşgul olmamakla olur. Sünnete uygun ezanı yani vaktinde okunan lahn
ve teğanniye sebep olan yanlışlardan uzak bulunan bir ezanı işiten kimse, Kur'an'ı
okumakta dahi olsa durup ezanı dinler ve kelimelerine icabet eder. Namazda olan
-cenaze namazı dahi olsa- hutbe okuyan veya dinleyen derste, yemekte veya tuvalette
bulunan icabet etmez.(29) 2-Davetine icabet ve sözlerini tekrar etmelidir. 3-İkinci
şehadette "Karret bike aynî ya Rasulallah" yani "gözlerim seninle aydınlandı ey
Allah'ın Resulü!" demeli, baş yahut şehadet parmaklarının uçlarını öperek gözlerine
sürmelidir. 4-Hayyelerde "La havle vela kuvvete illa billahil aliyyilazim" yani
"Büyük ve Yüce Allahtan başka kudret ve kuvvet sahibi yoktur" demelidir. 5-Müezzinin
sabah ezanında "essalatu hayrun minennevm" demesinden sonra "sadakte ve berirte ve
bilhakki natakte" yani "doğru söyledin, hakkı konuştun" demelidir. 6-İstiğfar
etmelidir. 7-Allah'ın mağfiretine davet edildiğini bilmelidir. 8-Ezanın bitiminde
hem müezzinin, hem de dinleyenin salavat-ı şerife ile birlikte vesile duasını
okumasında fayda vardır. O dua şudur: "allahümme rabbe hazihi'd-da'veti't-tâmmeh
vessâlati'l kaimeh âti seyyidena Muhammedeni'lvesilete ve'l-fazilete veb'ashü
Makamen Mahmudenillezî veadteh" Yani "Allah'ım! Ey bu davetin (mübarek ezanın) ve
kılınmak üzere bulunan namazın Rabbi! Peygamber Efendimiz Hz. Muhammed'e vesileyi ve
fazileyi (yani yüksek mertebeyi) ver. Ve onu kendisine va'dettiğin Makam-ı Mahmuda
kavuştur."

HOPARLÖRLE VE MERKEZÎ SİSTEMLE EZAN OKUMA MESELESİ

Hoparlörle ve merkezî sistemle ezan okumak caiz midir?
Hadis ve fıkıh kitaplarımızda ezanın sünnetlerine dair şu hükümlere rastlamaktayız:
1-Ezanı yüksek sesle okumak, 2-Ezanı yüksek bir yerde okumak, 3-Sesin daha yüksek ve
gür çıkması için şehadet parmaklarının uçlarını kulaklara sokmak, 4-Sabah namazında
ikinci "hayye ale'l-felah"dan sonra iki defa "es-salatu hayrun minennevm" yani
"namaz uykudan daha hayırlıdır"(30) demek.

Ezanın gerek yüksek yerde ve gerekse yüksek sesle okunmasındaki hikmetlerden biri de
daha çok kimseye ve daha çok eşyaya ezanı ve içerdiği yüksek hakikatleri ilân etmek
ve duyurmaktır. İşte bu maksattan yola çıkarak biz de hoparlörle ezan okumanın caiz
olduğu hükmüne varıyoruz. Çünkü hoparlör, müezzini müezzinlikten azledip, ezanını
ifsad etmiyor. Sadece müezzinin sesini daha fazla yükseltip uzaklara götürüyor. Bu
da ezan okumanın gayelerinden biridir. Ancak müezzin minarede veya yüksek bir yerde
değil de aşağıda ezan okursa doğru olmaz. Çünkü elektrik ani olarak kesilebilir. O
zaman ezan yarıda kalmış olabilir. Müezzin yüksek bir yerde ve hoparlör vasıtasıyla
ezan okursa bunda bir sakınca yoktur. Dedikodu yapmak da anlamsızdır. Mekke, Medine,
Şam, Mısır gibi İslâm'ın mühim merkezlerine bakınız, bütün buralarda da ezan
hoparlörle okunur. Yalnız plak ile ezan okumak caiz değildir. Çünkü ortada insan
yoktur. Aksiseda kabilindendir.(31) Merkezî sistemle ezân okumaya gelince yukarda
ifade edildiği gibi onunda sakıncaları vardır. Elektriğin kesilmesi halinde bir çok
yerde ezanların yarım kalma ihtimali söz konusudur. Bu sebepten dolayı merkezî
sistemle ezân okunmamalıdır. Her caminin ezanı kendi yerinde okunmalı, ama ezanı
okuyanlar da hem ses, hem makam, hem de kıraat açısından güzel ve mükemmel
olmalıdırlar.
  Alıntı Yaparak Cevapla
Eski 18-06-05, 21:53   #2
Suqunet

Varsayılan Cvp: Ezan okumanın fazileti,Ezanın hükmü,Ezanı okumanın ve dinlemenin edepleri


Allah Razı Olsun..Yanlız Birşey Dikkatimi Cekti Konular Arasındaki Sayılar Büyük İhtimalle Kaynaklarin Oldugu Numaralari Belirtiyor.Paylasım Sonunda Onlarida Belirtsen Cok Guzel OLur..
  Alıntı Yaparak Cevapla
Eski 19-06-05, 20:20   #3
essien_ska

Varsayılan Cvp: Ezan okumanın fazileti,Ezanın hükmü,Ezanı okumanın ve dinlemenin edepleri


ellerine sağlık
  Alıntı Yaparak Cevapla
Cevapla

Bu konunun kısa yolunu aşağıdaki sitelere ekleyebilirsiniz

Konu Araçları

Gönderme Kuralları
Yeni konu açamazsınız
Cevap yazamazsınız
Dosya gönderemezsiniz
Mesajlarınızı düzenleyemezsiniz

BB code is Açık
Smiley Açık
[IMG] kodu Açık
HTML kodu Kapalı



5651 sayılı yasaya göre forumumuzdaki mesajlardan doğabilecek her türlü sorumluluk yazan kullanıcılara aittir. Şikayet Mailimiz. İçerik, Yer Sağlayıcı Bilgilerimiz. Reklam Mailimiz. Gizlilik Politikası


Reklamı Kapat

Reklamı Kapat