Son Dakika Haberlerini Takip Edebileceğiniz FrmTR Haber Yayında. * FrmTR Sohbet Kontrol Panelinizde.
Forum TR
Go Back   Forum TR > >
FrmTR'ye Reklam Vermek İçin: [email protected]
Cevapla
 
Konu Araçları
Eski 18-08-09, 12:18   #1
chocolatemania

Cool Satranç Dünyası


TAHTA VE TAŞLAR

Bu bir satranç tahtasıdır. Üzerinde 8'er kareden oluşan 8 yatay ve 8 dikey vardır. Hepsi toplam 64 karedir.
Karelerin yarısı bu tahtada gridir. Tahtada daha açık renkte olan karelere BEYAZ KARELER denir.
Karelerin diğer yarısı bu tahtada yeşildir.Tahtada daha koyu renkte olan karelere SİYAH KARELER denir.

Bu tahta doğru biçimde yerleştirilmiştir. Sağ alt köşede beyaz kare vardır
Bir satranç oyuncusu bir ordunun komutanı gibidir. Herkesin 16 askeri vardır.
Bir oyuncu Beyaz taşların komutanıdır. Diğer oyuncu da siyah taşların komutanıdır.
Satranç oyunu sırayla oynanan bir oyundur. İLK HAMLEYİ HEP BEYAZLAR YAPAR.

Şahların ve Vezirlerin uygun bir biçimde yerleştirildiğine çok dikkat ediniz. BEYAZ VEZİR BEYAZ KAREDE, S&İYAH VEZİR SİYAH KAREDE olmalıdır.
Satranç takımındaki kısa boylu, şişman taşlara KALE ismi verilir. Her oyuncunun İKİ KALESİ vardır. Kalelerin oyuna başlangıç kareleri köşelerdir.
At başlarına benzeyen taşlar ise AT ismini alır. Gene iki beyaz ve iki siyah at vardır. Oyuna Kalenin yanında başlarlar.
Sivri uçlu attan biraz uzun taşlar FİLLERDİR.ıki beyaz iki de siyah fil vardır.
Üzerinde artı işareti bulunan taşlar ŞAHTIR. Uzun boyludurlar. Bir beyaz bir de siyah şah vardır.
Beyaz şah, Filin yanındaki SİYAH KAREDE oyuna başlar.
Siyah şah Filin yanındaki BEYAZ KAREDE oyuna başlar.

Şah dışında uzun boylu iki taş daha vardır. Tepelerinde taç benzeri bir şekil vardır.Buna VEZİR denir.Fil ile şah arasına yerleştirilirler.
BEYAZ VEZİR oyuna BEYAZ KAREDE başlar.
SİYAH VEZİR oyuna SİYAH KAREDE başlar.

Geriye dizilmek üzere ufak taşlar kalmıştır.Bunlara PİYON denir.8 beyaz ve 8 siyah piyon vardır. Piyonlar oyuna öteki taşların önünde dizili olarak başlarlar.


[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/dracula/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot-4.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/dracula/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot-5.png[/IMG]

KALE HAREKETİ


Bu ders size Kalenin hareketini öğretecektir. Kale ileri, geri ,sağa ve sola istediği miktarda ilerleyebilir.


Kalenin önünde aynı renkten bir taş varsa Kale o taşın üzerinden geçemez. Yani o yöne doğru hareket etmek isterse sadece o taşın olduğu yere kadar gidebilir.


Kale rakip taşı, onun bulunduğu karenin üzerine gelerek ALIR. Bu durumda Beyaz Kale Siyah Piyonu ALABİLİR. Bir taşı alabilmek için, rakip taşı tahtadan kaldırırsınız ve kendi taşınızı o kareye koyarsınız. Taş alış damadan farklıdır. Taşın üzerinden atlayıp ALAMAZSINIZ.

FİL HAREKETİ


Bu ders Filin hareketlerini öğretecektir. Fil çapraz (diagonal) olarak istediği miktarda hareket eder. Filin hep aynı renkteki karelerde gidebildiğine dikkat ediniz. Eğer aynı karede iki Filiniz varsa hata yapmışsınız demektir!


Filin önünde aynı renkten bir taş varsa fil o taşın üzerinden geçemez. Yani o yöne doğru hareket etmek isterse sadece o taşın olduğu yere kadar gidebilir.


Fil rakip taşı, onun bulunduğu karenin üzerine gelerek ALIR. Bu durumda Beyaz Fil, Siyah Piyonu ALABİLİR. Bir taşı alabilmek için, rakip taşı tahtadan kaldırırsınız ve kendi taşınızı o kareye koyarsınız. Taş alış damadan farklıdır. Taşın üzerinden atlayıp ALAMAZSINIZ.

VEZİR HAREKETİ


Bu ders Vezir hareketini öğretecektir.Vezir hem Kale hem de Fil gibi gidebilir. Kale gibi yukarı, aşağı, sağa ve sola gidebilir. Aynı zamanda Fil gibi çaprazlarda hareket edebilir. Vezir tahtadaki en güçlü taştır. Tahtanın merkezindayken 27 kareye gidebilir.


Vezirin önünde aynı renkten bir taş varsa Vezir o taşın üzerinden geçemez. Yani o yöne doğru hareket etmek isterse sadece o taşın olduğu yere kadar gidebilir.


Vezir rakip taşı, onun bulunduğu karenin üzerine gelerek ALIR. Bu durumda Beyaz Vezir, Siyah Piyonlardan birini ALABİLİR. Bir taşı alabilmek için, rakip taşı tahtadan kaldırırsınız ve kendi taşınızı o kareye koyarsınız.Taş alış damadan farklıdır. Taşın üzerinden atlayıp ALAMAZS

AT HAREKETİ


Bu ders atın nasıl hareket ettiğini öğretecektir. At "L" harfine benzer şekilde hareket eder.ıki kare yukarı veya aşağı sonrada bir kare sağa veya sola. Yanda At işaretlenmiş herhangi bir kareye gidebilir.


Atın hareketinde diğer önemli bir olay ise eğer At Beyaz bir karedeyse Siyah bir kareye gitmelidir. Eğer At Siyah bir karedeyse de Beyaz bir kareye gitmelidir.


Diğer taşlar gibi At, rakip taşın bulunduğu kareye giderek o taşı kaldırır ve o taşın yerine geçebilir. Bu şekilde taş almış olur.


Diğer taşlardan farklı olarak At ismine de uygun olarak diğer taşaların üzerinden atlayabilir. Yanda At etrafında pek çok taş olmasına rağmen, hala 8 kareye gidebilir.

ŞAH HAREKETİ


Bu ders Şahın hareketini öğretecektir. Şah bir seferinde herhangi bir yöne sadece bir kare gidebilir. Yukarı, aşağı, sağa, sola ve çapraz.


Şah yanındaki bir karedeki rakip taşı alabilir. Burada Beyaz Şah Siyah Piyonu alabilir.


Şahla ilgili özel bir kural vardır.
Rakip taşların gidebileceği karelerde Şah DURAMAZ veya oraya GİDEMEZ.
Yanda Şah Siyah Kale tarafından alınabileceği bir kareye gidemez.



Burada Şah, Fil tarafından alınabileceği bir kareye gidemez.


Burada Beyaz şah, Siyah şahın yanına gidemez.İKı ŞAH ASLA YANYANA DURAMAZLAR!
Burada Beyaz Şah, Siyah Şahın yanına gidemez.

PİYON HAREKETİ


Bu ders Piyon hareketlerini öğretecektir. Biraz daha karışıktır o yüzden dikkatli olunuz!İlk karesinde bir Piyon isteğe bağlı olarak, İLERİ DOĞRU ya BİR KARE ya da İKİ KARE gidebilir.


İlk hareketinden sonra Piyon BİR KERESİNDE SADECE BİR KARE GİDEBİLİR.


Bu durumda Piyonlar sıkışmışlardır. Hiçbiri ilerleyemez.


Diğer taşlardan farklı olarak Piyonlar HAREKET ETTİKLERİ GİBİ TAŞ ALMAZLAR İLERİ DOĞRU ÇAPRAZ olarak taş alırlar. Bu durumda Beyaz Piyonun 3 olası hamlesi vardır. İleri doğru bir hamle gidebilir veya iki Siyah Piyondan birini alabilir.


Piyonun çok işe yaramadığını düşünebilirsiniz. Fakat Piyonun ÇOK ÖZEL bir hareketi vardır. Eğer Piyonu tahtanın en dibine götürürseniz, onun yerine başka bir taş koymak zorundasınızdır: Vezir, Kale, Fil veya AtBu konu hakkında ilerki derslerde daha çok bilgi verilecektir.


Anlaşılması diğer zor bir Piyon hareketi GEÇERKEN ALMADIR. Eğer yandaki gibi BEŞİNCİ YATAYDA bir Piyonunuz varsa ve rakibiniz onun yanına İKİ KARE İLERLETEREK bir piyon sürerse, o Piyonu sanki BİR KARE İLERLETMİŞ GİBİ ALABİLİRSİNİZ. Bu hakkınızı ilk fırsatta kullanmazsanız daha sonra kullanamazsınız.
  Alıntı Yaparak Cevapla
Eski 18-08-09, 13:32   #2
chocolatemania

Varsayılan C: Satranç Dünyası


ŞAHTA


Eğer Şahınız rakip taŞ tarafından TEHDİT EDİLİYORSA Şah ŞAHTA (Şah tehdidi altında) denir.Şah tehdidinden yapabiliyorsanız, BİR AN öNCE çıkmalısınız. Yanda Beyaz Kale Siyah Şaha ŞAH çekmiŞtir. Siyahlar, SALDIRILMAYAN bir kareye giderek ŞAHTAN KURTULABİLİR. Siyah'ın neden tek hamlesini olduğunu anlamaya çalışın. .


Siyah, Kale tarafından yine ŞAH ALTINDADIR.Bu sefer Şah güvenli bir kareye kaçamaz. Neden olduğunu görebiliyor musunuz? Fakat Vezir, Kale ve Fil tarafından ŞAH altındaysak ŞAH TEHDİDİNDEN ARAYA TAŞ KAPATARAK KURTULABİLİRİZ. Burada Siyah, Şah tehdidini ARAYA TAŞ KAPAYARAK ENGELLEYEBİLİR. Siyah araya Fil kapayarak Şah tehdidini engeller.


Üçüncü ve genelde en iyi Şahtan kurtulma yöntemi ŞAH ÇEKEN TAŞI ALMAKTIR. Burda, Siyah Şah'ını güvenli bir kareye götüremez ve araya taş kapatamaz. Fakat Siyah Fil Beyaz Kaleyi alabilir.


Burada Siyah Şah güvenli bir kareye KAÇAMAZ. Araya TAŞ KAPATAMAZ. Şah çeken taşı ALAMAZ. Öyleyse? ŞAH MAT! Beyaz oyunu kazandı.


Şimdi bu pozisyonda varsayalım ki Siyah bir hata yapıyor ve Şahını Beyaz Kalenin kontrol ettiği yere geliyor. Beyaz, Siyah Şah'ı ALARAK oyunu kazanabilir mi? HAYIR KAZANAMAZ!! Sadece rakip Şah'ı SIKIŞTIRARAK MAT EDEBİLİRİZ Şah'ı alarak DEğİL! Beyaz Siyah'tan hamlesini değiştirmesini istemelidir.


Bu konumda Siyah Fil, Şahı ŞAH tehdidinden koruyor. Siyah Fille oynayamaz, çünkü o zaman Şah tehdit altında kalır. Bu fille AÇMAZDA diyoruz. Eğer yanlışlıkla Siyah Fille oynarsa, Beyaz hamleyi geri almasını ve başka hamle yapmasını istemelidir.

TİPİK MATLAR


Rakip Şah kenardayken mat etmek daha kolaydır. Bu derste iki değişik MATI inceleyeceğiz. Vezir ve Kale ile rakip Şahı kenara sıkıştırarak çok sık mat edebilirsiniz. Buna MERDİVEN MATI denir. Vezir şah çekmekte, Kale de Şahın kaçışını engellemektedir.


Başka bir mat. Bu sefer Kale mat etmiştir. Bu tür matlara ARKA YATAY MATI denir.


Bu örnekte sadece Şah ve Kale ile nasıl ŞAH MAT yapıldığı gösterilmiştir. Beyaz Şah, Siyah Şahın kaçışını engellemektedir. Unutmayın ki iki Şah yanyana duramazlar. Kale kazanan hamleyi yapar.
ŞAH MAT



Diğer bir yaygın MAT. Buna SURATTAN MAT da denir.Yine Şah kenardadır ve Vezir Şahın en yakınındaki karededir. Beyaz Şah Veziri KORUR. Siyah Veziri alamaz çünkü o zaman rakip Şahın yanına gelmiş olur.


Bu başka bir surattan matdır. Beyaz Fil Veziri koruyor, dolayısıyla MAT Vezirinizi Şahın üzerine gönderirken korumalı olup olmadığına dikkat ediniz.


Bu durum MAT MIDIR? Tabii ki değil!! Siyah At, Beyaz Veziri ALABİLİR. MAT ettiğinizi düşündüğünüz hamleyi yapmadan önce dikkatli düşününüz. Rakibiniz derse dikkatlice bakıp bir kur

PAT


Bu diagramda hamle Siyah'tadır. Şahını güvenli bir kareye gidemez. Oynayacak hamlesi yoktur. Ne oluyor? ŞAH MAT değil çünkü ŞAH ÇEKİLMEMİŞ. Bu durum PATTIR. Şahın ŞAH ÇEKİLMEMİŞ olmasına rağmen, mümkün hamlesi olmadığı duruma PAT denir. Sonuç BERABEREDİR.


Burada Siyah ŞAH TEHDİDİ altında değil ve Şah herhangi bir yere gidemez. PAT mı? Hayır değil! Unutmayın PAT ŞAH ALTINDA olmadığınız ve HİÇBİR taşınızı oynayamadığınız durumdur.


Başka bit PAT vaziyeti. Siyah nereye giderse gitsin Şah tehdidi altına girecektir. Unutmayın ki iki Şah asla yan yana duramaz.


Bu örnek köşedeki şahın nasıl Vezir tarafından PAT edildiğini gösteriyor. Siyah &Şah, ŞAH ALTINDA değil ama Vezir gidebileceği tüm kareleri KONTROL EDİYOR. Yine PAT
Sonuç BERABERE



Rakibinizin tek şahı kaldığında PAT yapmamak için çok DİKKATLİ olmalısınız. Piyon tahtanın sonuna gelince başka bir taşa (genelde Vezir) dönüştüğünü hatırlayın. Eğer Beyaz Piyonuyla Vezir (veya Kale) çıkarsa yine PAT olur. Siyah'ın hamlesi yok

ROK


ROK Şah ve Kaleyle yapılan 2 hamlenin oluşumundan oluşan tek bir harekettir. Oyunda bir en fazla bir defa yapabilirsiniz. Şahınız Kaleye doğru iki hamle atar. Aynı hamlenin devamı olarak, Kale Şahın üzerinden atlar ve yanına yerleştirilir.


Tahtanın iki kanadından birine rok atabilirsiniz. ŞAH KANADINA (Şahın olduğu taraf) veya VEZİR KANADINA (Vezirin olduğu taraf)Diagramda Beyaz ŞAH KANADINA ROK ATMIŞTIR.


Bu durumda Siyah VEZİR KANADINA ROK ATMIŞTIR. Vezir kanadına rok atılırsa Şah merkeze daha yakın olur. Şah kanadına rok atılırsa Şah daha kenardadır.


Sadece kıpırdamamış bir Şah ve Kale ile rok atabilirsiniz. Siyah rok ATAMAZ çünkü Şahıyla oynamıştır. Şahını eski yerine gelse bile ROK ATAMAZ. Beyaz ise VEZİR KANADINA rok ATAMAZ çünkü VEZİR KALESİYLE oynamıştır.Fakat ŞAH KANADINA ROK ATABİLİR.


ŞAH ALTINDAYKEN rok ATILAMAZ. Burada Siyah Fille ŞAH ÇEKİLMİŞ durumdadır. Şah tehdidinden kurtulmak için ROK ATILAMAZ. Daha önceden Şah çekilmiş, ama Şahınız kıpırdamamışsa rok atabilirsiniz.


Rakip taşla kontrol edilen yere gelecek şekilde rok atamazsınız. Bu konumda eğer Beyaz VEZİR KANADINA rok atarsa Şah, Filin tehdidi altında kalmış olur. Eğer Şah, rakip taş tarafından kontrol edilen bir kareden geçmek zorundaysa ROK ATAMAZ. Burada Beyaz VEZİR KANADINA ROK ATAMAZ çünkü Beyaz Şah, Siyah Kalenin kontrol ettiği bir kareden geçmek zorundadır. Beyaz ŞAH KANADINADA ROK ATAMAZ çünkü Beyaz Şah, Siyah Fil tarafından kontrol ettiği bir kareden geçmek zorundadır.


PİYON TERFİSİ


Bu konumda Beyazın YEDİNCİ YATAYA ulaşmış Piyonu vardır.Tahtanın sonuna bir piyonu sürdüğünüz zaman, piyonun yerine başka bir taş koymalısınız.Vezir, Kale, Fil veya Atdan herhengi birisini seçebilirsiniz.


Beyazın piyonu TERFİ ETMİŞTİR. Piyonunu Vezire dönüştürmüştür. Neredeyse her zaman Piyon,en güçlü taş olan Vezire terfi ettirilir. Dikkat ediniz ki Piyon tahtadan kaldırılır, eski yerine konmaz.


Bu durumda eğer Beyaz Vezir ÇIKARSA PAT olur!Bunun yerine KALE ÇIKMALIDIR.


Bu durumda eğer Beyaz Vezir ÇIKARSA, Siyah bir sonraki hamlede MAT olur. Sarı oku takip ederek nasıl mat olduğunu görünüz.Bu sebeple Beyaz AT ÇIKMALI! At çıkarakak ŞAH çeker.Aynı zamanda Siyah Veziri TEHDİT EDER. Bir sonraki hamlede alır. Aynı taşla iki TEHDİT birden yapmaya ÇATAL denir.


Bir Vezire sahip olsanız bile başka Vezir çıkabilirsiniz. Burada Beyaz Piyonuyla Vezir çıkabilir. O zaman iki tane Vezire sahip olacaktır.Eğer bütün Piyonlarınızı son sıraya ulaştırırsanız tahtada aynı anda DOKUZ Vezire sahip olabilirsiniz! Eğer başka Vezir bulamazsınız onun yerine Vezir anlamına gelen ters konmuş Kale kullanın.


GEÇERKEN ALMAK


GEÇERKEN ALMA kuralı pek çok insanın anlamakta en çok zorluk çektiği kuraldır. Unutmayın ki GEÇERKEN ALMA, Piyon İKİ KARE sürüldükten sonra yapılır. Şimdi yavaş yavaş bu konuyu anlatalım.


Beyazın Piyonu BEŞİNCİ YATAYA ulaşmıştır. Beyazların tarafından sayınız. Hamle sırası Siyahındır. Yanındaki dikeyde Piyonu vardır. Piyonunu İKİ KARE sürmek üzeredir.


Siyah Piyonu İKİ KARE sürmüştür. Şimdi Beyaz isterse, SİYAH PİYON SANKİ BİR KARE SÜRÜLMÜŞCESİNE ONU ALABİLİR.


Bu durum Beyaz GEÇERKEN ALMA HAREKETİNİ yaptıktan sonraki durumdur. Dikkat ediniz ki Piyon şimdi ALTINCI YATAYDADIR.


Şimdi de Siyahı aynı şeyi yaparken izleyelim. Siyahın BEŞİNCİ YATAYDA bir Piyonu vardır. Beyazınsa İKİNCİ YATAYDA Bir piyonu vardır ve iki sürmek üzeredir.


Şimdi Beyaz Piyonunu İKİ KARE Sürmüştür. Siyahın GEÇERKEN ALMA şansı vardır.

Bu konum Siyah GEÇERKEN ALDIKTAN sonraki konumdur. GEÇERKEN ALMAYI SADECE PİYONLA YAPABİLİRSİNİZ. İKİ KARE BİRDEN SÜRÜLMÜŞ BİR PİYONU ALABİLİRSİNİZ. RAKİP PİYON İKİ SÜRÜLDÜKTEN hemen sonra GEÇERKEN ALABİLİRSİNİZ. GEÇERKEN ALMA kuralını bilmek oyunun kaderini değiştirebilir. Bu durumda hamle sırası Beyaz'dadır. Basitçe Şahıyla Siyah Piyonu alarak oyunu rahatça kazanabilir. Fakat GEÇERKEN ALMA kuralını unutup Piyonunu iki sürebilir. Bunu yaparsa, Siyah, Piyonu GEÇERKEN ALIP Piyonuyla iki hamlede Vezir çıkıp oyunu kazanabilir.
  Alıntı Yaparak Cevapla
Eski 18-08-09, 13:39   #3
chocolatemania

Varsayılan C: Satranç Dünyası


KAZANÇ VE BERABERE


ŞAH MAT la oyunu kazanmayı öğrenmiştiniz.Aynı zamanda PAT ile de berabere olabileceğini öğrendiniz. Bu derste diğer kazanç ve berabere yollarını öğreneceğiz.

Rakibiniz terkederse oyunu kazanırsınız.Bu demektir ki, rakibiniz durumunun umutsuz olduğunu, ne oynarsa oynasın kaybedeceğini düşünüyor ve bu sebepten devam etmiyordur.Rakibiniz TERKEDERSE, MAT etmiş gibi kazanmış olursunuz. Yeni başlayanlar MAT olana kadar oynamalıdırlar. Rakibinizin oyunu nasıl bitirdiğini görerek de öğrenebilirsiniz. Belki de kim bilir rakibiniz PAT yapabilir.

Satranç saati kullanılıyorsa oyunu ZAMANDAN da kaybedebilirsiniz. TURNUVADA oynuyorsanız, sınırlı bir zamanınız vardır. Oyun ne kadar zamanınız kaldığını gösteren bir SATRANÇ SAATİYLE oynanır. Zamanınız biterse ve rakibinizin MAT edecek taşı varsa OYUNU KAYBEDERSİNİZ.



Bir satranç oyunu, iki tarafında MAT edecek taşı yoksa berabere biter.Sadece İki Şahın kaldığı durumda oyunu bırakabilirsiniz.Durum BERABEREDİR.


Şah ve Ata karşı Şah beraberedir.Diagramdan da MATIN mümkün olmadığını görebilirsiniz.Eğer Şaha karşı Şahınız ve iki atınız varsa MAT ETMEK mümkündür, ama ZORUNLU OLARAK MAT mümkün değildir.Dolayısıyla beraberedir.


Şaha karşı Şah ve Fil de kazanamaz.Bu konum gelirse beraberedir.Şah ve Ata karşı, Şah ve At veya Şah ve File karşı Şah ve Fil de beraberedir.Şah ve iki Fille Şahı MAT edebilirsiniz (ama çok zordur).Şah, Fil ve Atla Şahı MAT edebilirsiniz (ama çok zordur).
Hamlenizi yaptığınız zaman durumun eşit olduğunu düşünüyorsanız, BERABERE TEKLİF EDEBİLİRSİNİZ.Eğer rakibiniz BERABERE TEKLİFİNİZİ KABUL EDERSE oyun berabere olur.Fakat bu satranç kariyerinizde bu seviyedeyken, berabere teklif etmemek veya teklifi kabul etmemek daha iyidir.Her oyunu MAT veya PAT olana kadar oynayınız. Eğer AYNI KONUMA HAMLE SIRASI AYNI KİŞİDE OLMAK ÜZERE ÜÇ KEZ VARILIRSA oyun berabere olur.Bu şekilde ancak hamleleri yazıyorsanız veya birisi izliyorsa berabere yaplabilirsiniz. Dikkat ediniz bu kural KONUM TEKRARIDIR hamle tekrarı DEĞİL. SÜREKLİ ŞAHDAN dolayı değil konum tekrarı oluştuğundan berabere olur.
Oyunun herhangi bir aşamasında İKİ oyuncuda 50 HAMLE BOYUNCA TAŞ ALMAMIŞ VEYA PİYON SÜRMEMİŞSE, oyun BERABEREDİR. Tek başına Şah kalmışsa bile rakip PİYON SÜRERSE saymaya yeniden 1'den başlarız.

OKUMAK VE YAZMAK

1. Bol bol satranç oynamak güzeldir ama daha çok zevk alabilmek için satranç hamlelerini yazmayı ve okumayı öğrenmeniz gereklidir. Bunu öğrenmenizi istememde başka iyi bir sebep daha var. Her karenin bir ismi vardır. "At f6'da" demek "At Şahın yanındaki Filin önündeki Piyonun önünde" demekten daha kolaydır. Beğenmiyorsanız siz bilirsiniz!

2. Satranç hamlelerini okumayı öğrenirseniz satranç kitaplarının ve dergilerinin şaşırtıcı dünyasına adımınızı atabilirsiniz.

3. Hamleleri yazmayı öğrenirseniz, bütün oyunlarınızı kaydedebilirsiniz. Bunu şu sebeplerden yapmalısınız.
1.Çocuklarınıza ve torunlarınıza göstermek üzere oyunlarınızı toplayabilirsiniz.
2.Oyunlarınızı nerelerde hata yaptığınızı görebilmek için tekrar edebilirsiniz (mümkünse daha kuvvetli bir oyuncuyla)
3.Eğer iyi bir oyun kazanırsanız, ne harika olduğunuzu arkadaşlarınıza gösterebilirsiniz.
4. 50 hamle kuralından veya üç kez konum tekrarından dolayı berabere iddia edebilirsiniz.
5.Eğer tahtadan bir taş düşerse onun nerede olduğunu bulabilirsiniz.
6.Siz yokken rakibiniz taşların yerini değiştirip sizi kandıramaz.
7.Önemli turnuvalarda hamlelerinizi yazamak zorundasınızdır.

4. Bazı insanlar hamleleri yazmanın sıkıcı olduğunu düşünürler ama buna alışırsanız satrançta çok daha iyi ilerlersiniz. Büyük olasılıkla en iyisi 1 sene oynamak, sonra yazmaya başlamaktır.



5.İşte bir satranç tahtası. Dikkatliyseniz kenarlardaki numaraları ve harfleri farketmişsinizdir. Her yatayda A'dan H'a kadar harfler vardır. Ve her dikeyde de 1'den 8'e kadar sayılar vardır. 6. Satranç tahtasındaki Her KARENİN bir ismi vardır. Bu kareler dikey ve yataydaki harf ve sayıların kesişiminden ortaya çıkmaktadır. "Amiral Battı" oynadıysanız bu size yabancı değildir.

7. İşte başlangıç konumu. Dikkat edin ki BEYAZ TAŞLAR 1 ve 2 numarada başlarlar.Ve SİYAH TAŞLAR 7 ve 8 numarada başlarlar.BEYAZ ŞAH nerededir? e1'de. SİYAH ATLAR NEREDEDİR? b8 ve g8'de BEYAZ PİYONLAR a2, b2, c2, d2, e2, f2, g2, ve h2'dedir, SİYAH VEZİR d8'dedir.
8. Her taş türü için bir harf vardır. Şah için 'Ş', Vezir için 'V', Kale için 'K' Fil için 'F', At için 'A'. Ya Piyonlar? Onlar ufak taşlardır ve herhangi bir harf almazlar. Dikkat edin ki aletler için BÜYÜK HARF kareler için KÜÇÜK HARF kullanılır.

9. Hamleleri yazmak için iki yol vardır. UZUN YOLDA, önce aletin harfi yazılır sonra bulunduğu kare, sonra da gittiği kare yazılır. KISA YOLDA taşın nereden geldiğini yazmazsınız , sadece gittiği yeri yazarsınız. Daha kolay derslerimizde UZUN YOLU kullanacağız. Örneğin Eğer Atı g1'den f3'e gidersek Ag1-f3 yazarız veya, Af3 Piyon sadece kareler kullanarak yazılır. e2-e4 veya sadece e4

10. Alışları ifade etmek için x harfini kullanırız. Eğer f3'deki bir At e5'deki bir piuonu ALIRSA, Af3xe5 yazarız veya sadece Axe5. Eğer e4'deki piyon d5'den birşey alırsa exd5 yazarız, kısa hali de exd5'dir. Eğer şah çekersek hamleden sonra + işareti koyarız: Ff1-b5+. Mat için # işaretini kullanırız: Vh5xf7# Şah kanadına rok atarsanız 0-0 , Vezir kanadına rok atarsanız 0-0-0 yazarız.

11. Bu bilgilere eklenmesi gereken birkaç şey daha var ama şimdilik bunlar yeterli.




TAŞLARIN DEĞERLERİ


1. Taşların hareketlerini öğrendiğinize göre bazı taşların diğer taşlardan daha iyi olduğunu gÖrmüşsünüzdür.Takımınızda bazı oyuncular çok kuvvetli, diğerleri ise daha az kuvvetlidir. Şimdi taşların değerlerine bakalım.

2. Piyonla başlayacağız. Bazen Er ismini de alan bu taş BİR PUAN değerindedir.

3. Bir sonraki, At. At genelde üç piyon değerindedir. Atın değeri ÜÇ PUANDIR.

4. File geçelim Fil yaklaşık olarak At gücündedir. Filin de değeri ÜÇ PUANDIR.

5. Bir sonraki taş Kaledir. Kale epey kuvvetli bir taştır. Atdan daha kuvvetlidir çünkü daha uzağa gidebilir. Filden daha kuvvetlidir çünkü tahtadaki tüm karelere gidebilir. Kalenin değeri BEŞ PUANDIR.

6. Takımınızdaki en kuvvetli oyuncu Vezirdir. Vezir Kale ve Filin birleşimi gibidir ve biraz daha fazlasıdır. Değeri DOKUZ PUANDIR.
7. Son olarak şah. Bildiğiniz en büyük rakam nedir? Milyon? Milyar? Sonsuz?. İşte Şahın değeri budur. Yani tüm oyun değerindedir.
8. Bu değerler yeni başlayanlara rehberlik edebilecek bilgilerdir. Fil ve Vezirin değeri çok az daha fazladır. Genelde Fil, Atdan biraz daha iyidir. Bir Fil ve At, Kale ve bir Piyondan genelde daha değerlidir. Güçlü oyuncular puanlardan çok tecrübelerine ve pozisyon değerlendirmesine gÖre hareket ederler.
9. Satrançta da normal hayatta olduğu gibi büyük ordu küçük orduyu genelde (her zaman değil) yener.
10. Öyleyse satranç oynarken rakibinizinkinden daha kuvvetli bir orduya sahip olmaya çalışın.
11. Ordular konusunda biraz daha fazla düşünelim. Varsayın ki 1000 kişilik bir ordu 999 kişilik bir orduyla savaşıyor. çok büyük bir üstünlük yoktur değil mi? Ama varsayın ki iki taraftan da 998 adam Öldü. Şimdi iki kişilik orduya karşı bir kişi var. Çok daha iyi değil mi?
12. Satrançta da aynı şey geçerlidir. Puan olarak öndeyseniz, oyunu kazanmanın en kolay yolu TAŞ DEĞİŞMEKTİR. Fakat bu gözüktüğü kadar kolay değildir. Bazen de oyunu kazanmak için Piyonu Vezir çıkmak zorundasınızdır. Ve ne kadar çok Piyonunuz varsa o kadar Vezir çıkmanız kolaylaşır.
13. Sonuç olarak size iki tavsiyemiz var I. PUAN OLARAK ÖNDEYSENİZ TAŞLARI DEĞİŞMEYE ÇALIŞIN AMA PİYONALARI FAZLA DEĞİŞMEYİN II. PUAN OLARAK ALTTAYSANIZ TAŞLARI DEĞİL PİYONLARI DEĞİŞMEYE ÇALIŞIN





TAŞ ALIŞ

1.Satranççılar arasında BEDAVA veya BOŞTA kavramı vardır. Kendi rengindeki bir taş tarafından korunmayan ve rakibin alabileceği taşlara denir. Eğer rakibiniz bir şeyleri boşa bırakacak kadar dikkatsizse, genelde almak doğrudur. Unutmayın ki genelde ordusu daha kuvvetli olan ordu oyunu kazanır.





2.İlk derste birşey vermeden herhangi birşeyi alabilmek için aşağıdaki duruma bakın. Hamle sırası Beyazdadır. Bedava ne alabilirsiniz? Evet doğru! Siyah dikkatsiz bir şekilde Vezirini siz alabilecek şekilde boşa koydu. Dolayısıyla KURAL BİR, oyun boyunca her hamlede bedava bir şey alıp alamayacağınıza bakın.


3. Taşların değerlerinin ne olduğunu hatırlıyor musunuz? Piyon:1, At:3, Fil:3, Kale:5, Vezir:9 Bir sonraki önemli şey, daha değerli bir taşı daha az değerli bir taşla alıp alamayacağınızı kontrol etmektir. Burada Beyaz ne yapmalı? Fili Kaleyi almak için nasıl kullanabileceğinizi görebiliyormusunuz? Tabii ki filininzi vermiş olacaksınız, ama hiç de önemli değil çünkü 3 puanlık taşı verip 5 puanlık bir taş alacaksınız. Çok karlı bir alış veriş!


4. Pek çok zaman bir taşın defalarca SALDIRILDIĞI ve yine pek çok taşla SAVUNULDUĞU konumlar elde edeceksiniz. O zaman dikkatlice neler olduğunu HESAPLAMALISINIZ. Almaya devam ederseniz kim karlı olacak? İşte basit bir örnek. Beyaz Siyah Piyona ikiyle hücum ediyor fakat Siyah sadece bir kuvvetle savunuyor. Dolayısıyla bu durumda Beyaz ister Piyonla ister atla Piyonu kazanabilir.
5. Hepsi güzel ama, sizde sahip olduğunuz şeyleri güven altında tutmalısınız. Bunu nasıl başarabilirsiniz? Taş kaybetmemeniz iÇin bazı yöntemler düşünebilir misiniz?

6. Çok basit. BİR ŞEY YAPMADAN ÖNCE İYİCE BAKININ. Eğer yola BAKMADAN karşıya geçmeye kalkarsanız ezilebilirsiniz. Uçurumun kenarında BAKMADAN dolaşırsanız aşağıya düşebilirsiniz. öyleyse rakibinizin son hamlesine bakın. Niye bu hamleyi oynadı? Herhangi bir taşımı TEHDİT EDİYOR MU? diye kendinize sorun.




7. Bu pozisyona bakın. Siyah son hamlesinde Vezir'in önündeki piyonu iki sürdü. Ne TEHDİT EDİYOR? Tahtaya dikkatlice bakın siyahın BEYAZ VEZİRİ TEHDİT ETTİĞİNİ göreceksiniz. Son hamlesi filin ÖNÜNÜ AÇTI ve Beyaz Veziri TEHDİT ETTİ. Bu tür hamlelere AÇARAK TEHDİT YAPMA denir. Rakibinizin sadece oynadığı hamlesine bakarsanız AÇARAK TEHDİTLERİ gözden kaçırabilirsiniz. Bu yüzden DİKKATLİ OLUN


8. Bu pozisyona bir bakalım. Siyah, Beyaz Şahın önündeki Piyonu TEHDİT ediyor. Bu konuda ne yapacaksınız? Belki Veziri iki Çapraz giderek KORUYABİLİRSİNİZ. Sizce bu iyi hamle midir?


9. İşte Vezir hamlesinden sonraki konum, şimdi Siyah ne yapabilir? Siyah BEDAVA bir at alabilir. Beyaz SAVUNMA TAŞINI ÇEKEREK hata yaptı!



10. Bu pozisyona geri dönelim. Fili Çapraz olarak iki ilerleterek Piyonu korumak iÇin kullanabilir miyiz? Bunda bir yanlış görüyor musunuz?



11. İşte Fil oynadıktan sonraki konum. şimdi Siyahın ne yapabileceğini görüyor musunuz? Siyah yine BEDAVA Atı alabilir. Beyazın Filinin nasıl Vezirin Atı SAVUNMASINI ENGELLEDİĞİNİ GöRüYOR MUSUNUZ?
12. Bu tür hatalar yapmak ÇOK KOLAYDIR. Siz de benzeri hatalar yapacaksınız. Staranca yeni başlayan herkes böyle hatalar yapar. Bununla beraber rakipleriniz de böyle hatalar yapacaktır. O yüzden gözlerinizi açın. Her hamle bedava bir şey alma şansınızı kovalayın.





SALDIRI VE SAVUNMA




1. Satranç futboldaki gibi bir ATAK ve DEFANS oyunudur. Bu dersde üç terimi anlatacağız, ATAK, DEFANS ve TEHDİT ve bunların satrançta nasıl kullanıldığını göreceğiz.


2. Eğer bir taş diğer taşı alabilecek durumdaysa buna ATAK denir. Daha sonra taşlara saldırabildiĞiniz gibi KARELERE de saldırabileceğinizi göreceksiniz. Fakat bu derste TAŞLARA ATAĞI göreceĞiz.
3. Varsayın ki ben sizin taşlarınızdan birine SALDIRIYORUM. Ama sizinde ben bu taşı aldığımda, o taşı geri alacak taşınız var. Bu taşa SAVUNMA TAŞI denir. ATAK VE DEFANS satrancı oluşturan şeylerdir.
4. SAVUNMASIZ TAŞA SALDIRIYA TEHDİT denir. Yeterince korunmayan taşa SALDIRIYA da TEHDİT denir. DAHA KUVVETLİ TAŞA, DAHA ZAYIF TAŞLA yapılan SALDIRIYA da TEHDİT denir. Eğer rakibinizin hamlesi bir TEHDİT YARATIRSA, bu konuda birşey YAPMALISINIZ. Aşağıdaki pozisyonlarda örnekler verilmektedir.





5. İki oyuncu da merkeze Er sürerek oyuna başlamışlardır. Sonra Beyaz Atını geliştirir, ve Piyonu TEHDİT EDER. Siyah bu konuda birşey yapmalıdır. Piyonu kaçamaz, ama onu KORUMANIN pek çok yolu vardır. Kaç yol bulabilirsiniz?


6. Siyah TEHDİT EDİLMİŞ Piyonunu At GELİŞTİREREK koruyor, ve Beyaz diğer merkez Piyonunu sürüyor. Şimdi merkezde karışık bir pozisyon var. Beyaz Siyah'ın merkez Piyonuna İKİYLE SALDIRIYOR, öte yandan Siyah BİRLE KORUYOR. Siyah bu TEHDİDE karşı birşey yapmalı.


7. şimdi bu konuma tekrar bakın, fakat bu sefer Beyazın sürdüğü Er'e dikkat edin. Siyah bu Piyona İKİYLE SALDIRIYOR, Piyonla ve Atla Beyaz İKİYLE KORUYOR, Atla ve Vezirle Siyah şimdi DEĞİŞMELERE girebilir.


8. Siyah Beyaz Piyonu kendi Piyonuyla ALIR ve Beyaz da Atıyla Piyonu GERİ ALIR (EN İYİ HAMLE) Piyonu Beyaz Vezirle almak çok kötü bir hata olurdu. Neden olduğunu görüyor musunuz? Eğer bir karedeki taşı iki veya daha fazla taşla alma imkanınız varsa, neredeyse her zaman alışa daha zayıf taşla başlamak doĞrudur. şimdi Siyah istese Atları da DEĞİŞEBİLİRDİ. (BU TüR DEĞİŞİMLER SATRANÇTA ÇOK SIK OLUR)


9. Siyah ATLARI DEĞİŞMEK yerine Filini GELİŞTİRMEYİ tercih ediyor. Bu hamle bir TEHDİT yaratır. Beyazın atına İKİYLE SALDIRILMIŞTIR, ama sadece BİRLE KORUNMAKTADIR. Bu konuda birşey yapmalıyız. ATLARI DEĞİŞEBİLİRİZ. ATINI DAHA GüVENLİ bir kareye çekebilir. ATI SAVUNABİLİRSİNİZ. Bunun Piyon ve Fille NASIL YAPILABİLECEĞİNİ GöREBİLİYOR MUSUNUZ?


10. Şimdi bu konuma bakın. Beyaz Veziriyle yeni oynadı. Vezir üç piyona birden SALDIRIYOR. İkisi SAVUNULMAKTADIR. Diğeri savunulmamaktadır, öyleyse Siyah bu Piyonu korumalıdır.



11. Bu pozisyonda Beyaz en son Veziriyle oynadı. Bu hamle ÇİFT TEHDİT yapmaktadır. Merkezdeki Siyah Piyona Beyaz Vezir SALDIRMAKTADIR ve KORUMASIZDIR. Filin önündeki Piyona Vezir ve Fille İKİYLE SALDIRILMAKTADIR ve sadece BİRLE SAVUNULMAKTADIR. Siyah İKİ TEHDİDİ de engellemelidir. Bunu Veziriyle engellemenin iki yolu vardır. İkisini de bulabilir misiniz?

12.Son olarak, burada ne oluyor? Beyaz aynı Siyah Piyona Fil ve Atla SALDIRIYOR. Piyon sadece BİRLE SAVUNULUYOR. Bu sefer Siyah Vezirini SAVUNMA TAŞI olarak kullanamaz çünkü saldıran taşlardan daha DEĞERLİDİR. SAVUNMANIN tek yolu Beyaz Filin önünü, Vezirin önündeki Piyonu iki sürerek KAPATMAKTIR.



MAT ETMEK
1. Unutulmamalıdır ki satrançta en önemli amaç MAT ETMEKTİR. Bir oyunu rakip terketmediği durumda ancak mat ederek kazanabiliriz. Bu dersimizde bir takım temel mat tekniklerini inceleyceğiz
2. En tipik mat MERDİVEN MATIDIR. Burdaki sistem Şöyle çalışır. Kalelerden biri Şah Çeker, diğeri de Şahın aşağı doğru kaçmasını engeller bu Şekilde yavaŞ yavaŞ Şah sıkıŞtırılır. Bu mat 21. dersimizde detaylı olarak gösterilmiştir.





3. Diğer bir mat türü ARKA YATAY MATIDIR. Bu durumda Siyah kalesiyle yeni piyonu almıştır. Fakat şimdi Beyaz Kale ile en dibe kadar ilerleyerek ŞAH MAT edebilirsiniz. Siyah şahın kaçabilecek yeri yoktur.




4. (Bu diagramda Piyon h6'dadır) Peki bu konum da Beyaz mat edebilir mi? Hayır edemez Çünkü hala Şahından sonra Şah kaçabilir. Bu tür durumlar iÇin Siyah'ın HAVA DELİĞİ vardır denir.


5. Bir başka örnek. Beyaz Şah çekmiştir. Mat mıdır? Evet mattır. Siyahın HAVA DELİĞİ vardır ama oraya KAÇAMAZ çünkü Fil hava deliğini tutmaktadır.
6. Yine başka bir konum. Beyaz Şah çekmiştir. Mat mıdır? Siyahın yine hava deliği vardır ama hava deliğinden NEFES ALAMAZ çünkü Fil hava deliğini kapatmaktadır. Şah yukarı çıkamaz çünkü Fil çıkış karesini tutmaktadır.




7. Şimdi göstereceğimiz mat türü SURATTAN MATTIR. Bu örnekte Siyah Şah tahtanın kenarındadır. Beyaz Vezir, Siyah Şahla yüz yüze gelmiŞtir. Veziri Beyaz Şah korumaktadır. Bu tür matlara surattan mat denir.


8. Benzer fikri oyun ortasında rok atmış Şah karşısında da uygulayabiliriz. Vezir onu koruyan Fil sayesinde SURATTAN MAT etmiştir. Rakibiniz rok atmışsa bu şekilde MAT etmenin yollarını arayınız. Rok atmışsanız DİKKAT EDİN! Anahtar kareyi beyazın yaptığı gibi korumak iyi bir fikirdir.

9. Burada da SURATTAN MATIN nasıl açılışda uygulanabileceğine örnek gösterilmektedir. Sadece dört hamle sonra Siyah ŞAH MAT olmuştur. Filin, Veziri nasıl koruduğuna, böylece Siyah Şahın Beyaz Veziri alamadığına dikkat edin.Buna ÇOBAN MATI denir.


TEMEL AÇILIŞ PRENSİPLERİ



1. Satranç oynarken,ilk hamleleri doğru yapmak ÇOK, ÇOK ÖNEMLİDİR. Eğer bunu başarabilirseniz oyunun geri kalan bölümü kolaylaşır. Size yardımcı olacak üç TEMEL KURAL VARDIR.




2. KURAL 1: TAŞLARINIZI GELİŞTİRİN
Bir futbol takımın antrenörü olduğunuzu varsayın. Gerideki taşlar sizin adamlarınızdır. Onları oyuna sokmalısınız. Ve oyuna sokmanız gereken ilk taşlar ATLAR VE FİLLERDİR.



3. KURAL 2: MERKEZİ ELE GEÇİRİN
Futbolda olduğu gibi, ORTA SAHAYI kontrol eden taraf genelde oyunu kazanır. Öyleyse TAHTANIN ORTASINDA oynayın, kenarlarda değil.



4. KURAL 3: ŞAHINIZI GüVENLİK ALTINA ALIN
Şahınızı futboldaki gibi korunması gereken bir kale gibi düşünün. Futboldakinden farklı olarak satrançta kalenizi istediğiniz yere koyabilirsiniz. Şahı ortada bırakmak çok tehlikelidir. Bu demektir ki genelde hızlı bir şekilde ŞAH KANADINA ROK ATMALISINIZ. Oyunun başında rok attıktan sonra şahın önündeki üç eri kıpırdatmamaya çalışın.



5. Diğer tavsiyeler: Şahınızın önündeki Piyonu İKİ KARE sürerek başlayın. Bu MERKEZ KARELERİ KONTROL ETMEYE ve Fil ve Vezir için HATLAR AÇMAYA yarar. Başka iyi hamleler de vardır ama bu hamleyle başlayan açılışlar yeni başlayanlar için iyidir.

6. İYİ BİR SEBEP OLMADAN VEZİRİNİZİ ERKENDEN OYUNA SOKMAYIN. Vezir çok değerlidir ve daha az değerli taşlar tarafından kovalanabilir.


7. Kaleleri üçüncü yataydan oyuna sokmayın Aynı şekilde onlar da daha fazla değerlidirler ve Filler ve Atlar tarafından kovalanabilirler. Kaleler genelde oyuna SON giren taşlardır. Genelde ARKA YATAYDA, Piyonsuz hatlar bulmak için gidip gelirler. Bu sebepten dolayı da genelde çabucak ROK ATILIR.


8.Kenardaki Erleri iyi bir sebep olmadan sürmeyiniz. Bu durumda, gösterildiği gibi Siyah Vezirini ilerleterek ŞAH MAT edebilir. Bu Veziri oyuna erkenden sokmak için iyi bir sebeptir! Buna APTAL MATI denir.Ancak bir aptal böyle oynar.


9. Açılışta iyi bir sebep olmadıkça aynı taşla iki kez oynamayın. Beyaz burada aynı taşla iki kez oynamıştır. Bir taşla ikinci kez oynamadan önce bütün taşlarınızla bir kez oynayın. Tüm taşlarını çıkabilen ilk oyuncu yine atak şansını ilk elde eden oyuncu olacaktır.
10. Öteki taşların önünü engelleyecek şekilde taşları geliştirmeyiniz. Burada iki oyuncu da bu hatayı yapmıştır. Beyaz Filini, öteki Filini çıkmak için süreceği Piyonun önüne koymuştur. Siyah, Vezirini Filin önüne koymuştur böylece bu Fili artık çıkamaz.

11. Unutmayın ki bu kurallar başta oyunu iyi bir şekilde sürdürmenize yardımcı olabilecek kurallardır. Bu kurallara uymamanız gereken pek çok özel hal olabilir. Örneğin taş kazanmak veya mat etmek gibi. Ama önemli olan istisnaları öğrenmeden temel kuralları öğrenmektedir.
12. Son olarak. Son 500 yılda, dünyanın en iyi oyuncuları satranca en iyi şekilde nasıl başlanacağını araştırmışlardır. Bu uzmanlar BİNLERCE kitap yazmışlardır. Bu seviyede bu kitaplar sizin için anlaşılması zordur. Fakat bu siteyi dolaşırsanız yararlı pek çok şey bulabilirsiniz. HERŞEYİ KENDİNİZ YARATMAYA ÇALIŞMAYIN - UZMANLARI DİNLEYİN


MERDİVEN MATI



1. Bu derste nasıl MERDİVEN MATI yapacağımızı göreceğiz. Bu konumdan başlayacağız. Siyah şahı tahtanın en dibine sürükleyerek MAT edeceğiz.




2. İlk Kale Şaha saldırıyor.


3. şimdi öteki Kale şah çekiyor. Kaleler tahtayı merdiven gibi düşünürsek, adım adım yukarıya çıkıyorlar. Şah yine yukarıya çıkmalı.


4. şimdi yine öteki Kale şah çekiyor. Meridivende yukarıya doğru bir adım daha atıldı. Basamaklar yavaş yavaş bitiyor!


5. Sıra öteki Kaleye geliyor. Şah yine yukarı çıkmak zorunda , aşağıya geçiş yok. Son basamağa gelindi!

6. Birinci Kale tekrar harekete geçiyor. Bu sefer kaçacak yer yok. Aşağıya gidemez çünkü öteki Kalenin atış alanına girmiş olur. ŞAH MAT Oyun bitmiştir.


7. Şimdi aynı konumu baştan inceleyeceğiz ama bu sefer Siyah işleri biraz zorlaştıracak.şah bu sefer kalelerden birinin üzerine gitmeye çalışıyor. Bakalım ne olacak?


8. Yine ikinci Kale şaha ateş açıyor. Şimdi Siyah şah cesur bir şekilde Kalenin üzerine gidiyor. Beyaz dikkalti olmalı, simdi ilk Kale ateş açarsa Siyah şah öteki Kaleyi ALABİLİR. Öyleyse ne yapmalı?


9. Beyaz Kale saldırıdan kaçar. Tahtanın öteki yanına gider. Yalnız en uzağa gitmez çünkü o zaman arkadaşının yolunu kapatmış olur. Şimdi Siyah şah yine Kalelerin üzerine gitmeye başlar. Bakalım zamanında oraya ulaşabilecek mi?


10. Beyaz Kale yine merdiveni çıkmaya başlar ve şaha ateş açar. Siyah şah yine tüm gücüyle Kaleye saldırmak için harekete geçer. Ama bu sefer geç kalacaktır.


11. İkinci Kale de bir basamak çıkar ve şaha ateş açar. Oyun neredeyse bitmiştir. Siyah şahın tahtanın en kenarına gitmekten başka çaresi yoktur. Bir sonraki hamle ŞAH MAT olacaktır. Görebildiniz mi?


12. Şah yine tahtanın kenarında sıkışmıştır. Merdivenin basamakları bitmiştir. Yukarı çıkamaz, aşağı inemez, yine aynı şekilde kenarlara da gitmek mümkün değildir.
13. MERDİiVEN MATINI arkadaşlarınızla deneyin, zaman geçtikçe bu matı çok kolay yapabileceksiniz. Benzer şekilde bu matı Vezir ve Kale ile de yapabilirsiniz. Eğer bir oyunu kazanıyorsanız ve mat etmekte zorluk çekiyorsanız MERDİVEN MATINI kullanın
  Alıntı Yaparak Cevapla
Eski 18-08-09, 13:41   #4
chocolatemania

Varsayılan C: Satranç Dünyası


Puanlı Satranç Puanlı Satranç Nedir ve Nasıl Oynanır?
Puanlı satranç en keyifli ve öğretici çalışmalardan biridir. Aşağıdaki oyunlarda belli bir noktadan itibaren okuyucu hamleleri tahmin etmeye çalışacak ve bulduğu hamleler için puan alacaktır. Belli bir bir hamle sayısından sonra puanlı satrançta kullanacağınız program "Sonraki hamle?" sorusunu sormaktadır. Bu noktada sizin yapacağınız konumu dikkatle incelemek ve bir hamle tahmininde bulunmaktır. Kararınızı verdikten sonra önce oynamak istediğiniz taşa sonra da gideceği kareye tıklayarak hamlenizi yapabilirsiniz. Program otomatik olarak puanlarınızı toplayacaktır. Oyunun sonunda aşağıdaki puan şemasıyla puanlarınızı karşılaştırabilirsiniz. Bu şekilde hem yarışmış hem de satrancınızı geliştirmiş olacaksınız.

0-20 Yeni başlayan
20-30 1400 rating
30-40 1700 rating
40-50 Kulüp oyuncusu 2000 rating
50-60 Usta adayı 2100 rating
60-70 Fide Ustası (FM) 2300 rating
80-90 Uluslararası Usta (IM) 2400 rating
90-100 Büyükusta (GM) 2500 rating ve üstü
  Alıntı Yaparak Cevapla
Eski 18-08-09, 13:50   #5
chocolatemania

Varsayılan C: Satranç Dünyası

Tarihçe: Satranç, 5. Yüzyılda Hindistan’da ortaya çıkmış, bugünkü İran ve Arap yarımadası istikametinden dünyaya yayılmıştır. İran’dan kuzeye doğru yol alırken, Araplar ise Cebelitarık üzerinden İspanya’ya taşımışlar, İspanya’dan da Avrupa’ya yayılmıştır.
Satranca esin kaynağı olan Hint ordusu “dört kısımdan” oluşmaktaydı. Bunlar atlı kuvvetler, filli kuvvetler, savaş arabaları ve erler. Erler erliğini koruyarak hala er olarak kalmasına rağmen, diğer taşlar oyunun yayıldığı bölgelere göre zamanla değişimlere uğramıştır. Bu değişim durmayıp sürmekle birlikte, bu gün için erler Fransızca “piyon”, İtalyanca “piyade” Türkçe “er” olarak adlandırılmaktadır. Avrupalılar Fil için “rahip”, Şah için “kral”, vezir içinse “kraliçe” anlamına gelen adlar kullanmaktadırlar. Başlangıçta savaş arabası olan kaleler, sonrasında “top” olarak adlandırılmış ve günümüzde de Kafkas bölgelerinde ve Türki cumhuriyetlerde kaleye hala “top” denmektedir.
Hint dilinde “dört” anlamına gelen “çatur” sözcüğü ile “kısım”, “kol” anlamına gelen “anga” sözcüğü birleşerek, oyuna “çaturanga” adı verilmiştir.
Çaturanga İran’a geldiğinde “Çatrang” Anadolu’ya geçtiğinde “satranç” şeklini almıştır.


Birkaç Temel Prensip

Bazı temel prensipler aşağıda belirtilmiştir. Bunlar mutlak kurallar olmayıp herhangi bir anda işinizi kolaylaştırabilecek genellemelerdir.
* Her iki tarafta da piyon içeren açık konumlarda filler çifti önemli, hatta çoğunlukla kesin üstünlük oluşturmaktadır.
* Piyonlar arasındaki kopukluk zayıflık yaratır.
* Diğer piyonlar tarafından korunamayan "izole" bir piyon, çoğunlukla zayıftır.
* İzole piyona sahip oyuncu bu piyonun ileri doğru sürülmesi fırsatından her zaman yararlanmalıdır.
*İzole piyona karşı oynayan taraf partiyi basitleştirmek ve elverişli bir oyun sonuna yöneltmek için çabalamalıdır.
* Piyonlarınızdan adacıklar meydana gelmemesine çalışın.
* Oyun ortasında şah kanadındaki piyonlar, ancak belli tehditlerin (özellikle rakip şaha karşı) oluşturulması için iyi olanaklar mevcut olduğu takdirde, ilerletilmelidir.
* Hareket yeteneğini kısmen ya da tamamen kaybeden bir piyon zayıftır.
* Kalelerin en güçlü olduğu yer 7. yataydır.
* Açık hatlar büyük avantaj sağlar.
* Merkez çıkmanız gereken basamaktır.
* Kapalı pozisyonlarda ve tek kanatta piyon bulunması halinde at, file tercih edilir.
* Oyun tek kanatta oynanıyorsa (tek kanatta piyon), at filden güçlüdür.
* Piyonları kendi renginde ise fil kötüdür.
* Filler oyun sonlarında bir kanattan öteki kanada tek hamlede gittiklerinden oldukça güçlüdür.
* Genelde açık olan kanatlarda veya her iki kanatta piyon bulunması halinde fil, ata tercih edilir.
  Alıntı Yaparak Cevapla
Cevapla

Bu konunun kısa yolunu aşağıdaki sitelere ekleyebilirsiniz

Konu Araçları

Gönderme Kuralları
Yeni konu açamazsınız
Cevap yazamazsınız
Dosya gönderemezsiniz
Mesajlarınızı düzenleyemezsiniz

BB code is Açık
Smiley Açık
[IMG] kodu Açık
HTML kodu Kapalı



5651 sayılı yasaya göre forumumuzdaki mesajlardan doğabilecek her türlü sorumluluk yazan kullanıcılara aittir. Şikayet Mailimiz. İçerik, Yer Sağlayıcı Bilgilerimiz. Reklam Mailimiz. Gizlilik Politikası


Reklamı Kapat

Reklamı Kapat