Son Dakika Haberlerini Takip Edebileceğiniz FrmTR Haber Yayında.
Forum TR
Go Back   Forum TR > Gündem > Genel
FrmTR'ye Reklam Vermek İçin: [email protected]

İskenderpaşa cemaati

Gündem Kategorisinde ve Genel Forumunda Bulunan İskenderpaşa cemaati Konusunu Görüntülemektesiniz => geçen sene "siyasi partiler" dersinde "sağduyu partisi"ni ödev olarak vermişti hocamız ilk başlarda döküman bulmakta epey zorlandım, biraz daha derin ...

Cevapla
 
Konu Araçları
Eski 20-09-06, 10:31   #1

Varsayılan İskenderpaşa cemaati


geçen sene "siyasi partiler" dersinde "sağduyu partisi"ni ödev olarak vermişti hocamız
ilk başlarda döküman bulmakta epey zorlandım, biraz daha derin araştırınca farklı şeyler buldum
bu konuyu açıp açmamak arasında kaldım, ama şimdi içinde bulunduğumuz gündemi göz önüne alarak açıyorum
onay verilirse ekleyeceğim bir-kaç şey daha olacak


1969'da Erbakan'a Milli Nizam Partisi'nin kuruluşunda açık destek veren Kotku, fiili olarak Nakşiliğin Türk siyasi hayatında yer almasını sağladı. 12 Mart sonrası cemaat, Milli Selamet Partisi'ni kurdu.

Nakşilerin efsanevi şeyhi Mehmet Zait Kotku, imam olarak görev yaptığı İstanbul Fatih'teki İskenderpaşa Camisi ve çevresini tarikatın çekim merkezi haline getirmişti. Bu nedenle Nakşilik halk arasında İskenderpaşa cemaati olarak da adlandırıldı. Kotku'nun ölümü sonrası yerine Prof. Esat Coşan geçti. Ancak bu süreçte tarikatın merkezi yapısı bozuldu. Tarikatın gücü Adıyaman'daki Menzil ile İstanbul'daki Erenköy ve İsmailağa cemaatleri arasında dağıldı. Başlangıçtaki merkezi otoritesini büyük ölçüde yitirse de İskenderpaşa cemaati, Nakşilik içindeki geleneksel etkisini hala sürdürüyor. Mehmet Zait Kotku'nun medresede pozitif bilimlerle de tanışması, onun "münzevi yaşam merkezi" olan dergâhı bireyahlakAllah üçgeninden dışarı çıkarmasına yol açtı. Kotku yüzyıllardır gelenekçi ve tutucu bir çizgi izleyen tarikatta 1700'lerden beri ilk kez pozitif bilime önem veren ve modern Müslüman'ı öne çıkaran bir ekol yarattı. Ve Nakşilik yüzyıllar sonra "okumuş, şehirli aydın" tarikatı oldu. Kotku'nun üniversite öğrencilerine yönelik çabaları kısa sürede meyvesini verdi ve özellikle İstanbul Teknik Üniversitesi'nde yürüttüğü çalışmaların karşılığını aldı. Okulun en parlak akademisyeni Prof. Dr. Necmettin Erbakan'ın yanı sıra Turgut Özal gibi birçok "genç, zeki mühendis" bu cemaatin müdavimi oldu. Turgut Özal, Korkut Özal, Hüsnü Doğan, Necmettin Erbakan, Hasan Aksay, Temel Karamollaoğlu gibi isimler dergâhın müdavimliğini sürdürdüler.

DEMİREL'LE SAVAŞ
Süleyman Demirel'in başbakan olmasının ardından cemaat, Demirel'in hilafına rağmen Erbakan'ı Odalar ve Borsalar Birliği Başkanlığı'na aday gösterdi. Seçimlerde Erbakan birinci oldu ve başkanlık koltuğuna oturdu. Demirel'in polis zoruyla da olsa Erbakan'ı bu koltuktan uzaklaştırmasıyla Kotku ve cemaati Demirel'e açık cephe aldı. Hatta Demirel'e destek vermeleri nedeniyle Nakşilerle Nurcular arasında küskünlük ortaya çıktı. 1969 yılında Erbakan ve arkadaşlarına Milli Nizam Partisi'nin kuruluşunda açık destek veren Mehmet Zahit Kotku, böylece fiili olarak Nakşiliğin Türk siyasi hayatında yer almasını sağladı. 12 Mart Muhtırası ile birlikte Milli Nizam Partisi kapatıldıktan sonra cemaat, Milli Selamet Partisi'ni kurdu. Ve MSP, kurulduktan hemen sonra girdiği ilk genel seçimlerde kazandığı milletvekilleri sayesinde koalisyon ortağı olarak hükümete girdi. Kotku'nun ölümünden sonra tarikatın başına damadı İlahiyat Fakültesi öğretim üyesi Prof. Dr. Esad Coşan geçti. 12 Eylül 1980 darbesinden sonra da politikada etkin olan İskenderpaşa cemaati, Erbakan ile Coşan arasında başlayan kavganın ardından gücünü yitirmeye başladı. Kavganın nedeni Coşan'ın Erbakan'dan partinin kontrolünü almak istemesiydi. Ancak Erbakan "Partiyi bana Kotku verdi" diyerek Coşan'ın isteğini reddetti. Siyasi planda ortaya çıkan bu kavga Kotku'nun ölümünden beri İskenderpaşa cemaatinin merkezi otoritesini, daha doğrusu Coşan'ın şeyhliğini kabul etmeyen diğer cemaatlerin bir anlamda bağımsızlıklarını ilan etmelerine de neden oldu. Hatta Avustralya'da bir trafik kazası sonucu hayatını kaybeden Coşan'ın ölümü, aslında cemaatler arasındaki bu çekişmede "suikast" sonucu olduğu iddialarına da yol açtı. Coşan'ın 4 Şubat 2001'de ölümünün ardından yerine oğlu Nurettin Coşan geçti. Her şeye rağmen İskenderpaşa Cemaati bugün de Nakşilik'in önemli bir güç merkezi olmaya devam ediyor. Hatta tarikat içindeki gücünü yitirse de siyasetteki etkinliğini sürdürüyor.
  Alıntı Yaparak Cevapla
Eski 20-09-06, 11:18   #2

Varsayılan Cvp: İskenderpaşa cemaati


Versaceli Erenköy müritleri


Şeyh Kotku'nun ölümünden sonra bölünen tarikatta Erenköy'de Musa Topbaş'ın etrafında toplanan Erenköy cemaati, Versace kravatları ve Mercedes arabalarıyla dikkat çekiyor. Onlar adeta tarikatın burjuva sınıfı.

Mehmet Zait Kotku'nun hayatta olduğu dönemde bile Üsküdar'da bulunan Sami Efendi (Sami Ramazanoğlu) tarikat içinde önemli bir ağırlığa sahipti. Kotku'nun ölümü sonrasında yerine geçen Esat Coşan'ın politik hırsı, cemaatin bölünmesine sebep oldu. Müritler arasında çok sevilen Sami Efendi'nin Üsküdar'daki evi kendiliğinden bir tarikat merkezi haline geldi. Aynı dönemlerde Erbakan'a kızarak desteğini çeken bir başka grup da Erenköy'de toplanıyordu. Erenköy cemaati olarak bilinen ve başlarında Musa Topbaş'ın (Musa Baba) bulunduğu bu grup Sami Efendi'yle de ilişkiliydi. Sağlığında Sami Efendi'ye bağlılığını bildiren grup Sami Efendi'nin ölümünün ardından Erenköy cemaati adıyla anılmaya başlandı. Erenköy cemaati tarikatta diğerleri kadar olmasa da belli bir ağırlığa sahip ve politikayla da yakından ilişki halindeydi. Oysa Sami Efendi, politikaylailgilenmeyip zühd ve takva üzerine yoğunlaşırdı.

TAHTAKALE ESNAFI
Tarikattan çıkan politikacılardan Turgut Özal ve Korkut Özal, Musa Baba'nın orta sınıf esnaf ve küçük işletmeciler üzerindeki etkinliğini görünce bu cemaate yöneldiler. Turgut Özal, Musa Topbaş'ın Eminönü, Tahtakale, Mercan, Bakırcılar Yokuşu gibi Türkiye'nin en büyük ve en güçlü ticaret ve orta sınıf esnafının bulunduğu bölge üzerindeki hakimiyetini politikaya tahvil etmeyi başardı. Hatta cemaat lideri Musa Topbaş'ın kardeşi Eymen Topbaş'ı ANAP İstanbul İl Başkanı yaptı.

VERSACELİ BURJUVALAR
İskenderpaşa cemaatinin "entelektüel", İsmailağa cemaatinin "gelenekçi" tutumuna karşı Erenköy cemaati "burjuva" özellikleriyle ön plana çıktı. Öyle ki benzer yapıdaki Nakşiler, Versace marka kravat ya da başörtüleriyle, Mercedes arabalarıyla hemen göze çarpıyorlardı. Para olduğu için güç de onlardaydı.
  Alıntı Yaparak Cevapla
Eski 20-09-06, 11:23   #3

Varsayılan



Mehmed Zahid Kotku kimdir?

1897'de Bursa'da doğan Mehmed Zahid Kotku, Bursa Sanat Mektebi'nde okudu. 18 yaşında I. Dünya Savaşı'na katılan Kotku, ordunun Suriye'ye çekilmesinden sonra İstanbul'a döndü. İstanbul'da bulunduğu sırada çeşitli dini toplantılara, camilerdeki vaazlara devam etti. Gümüşhaneli Tekkesi'ne giderek Şeyh Ömer Ziyaeddin Efendi'nin, onun ölümünden sonra ise Tekirdağlı Mustafa Feyzi Efendi'nin sohbetlerine katılan Kotku, 1958'de Fatih İskenderpaşa Camii'nde göreve başladı. Ölene dek bu görevde kalan Kotku, hastalanarak 1980 yılında vefat etti.
  Alıntı Yaparak Cevapla
Eski 20-09-06, 11:26   #4

Varsayılan Cvp: İskenderpaşa cemaati



Daha detaylı bilgi

İskenderpaşa Cemaati, Nakşibendiliğin güçlü kollarından sayılıyor. İskenderpaşa Cemaati Şeyhi Mehmet ZahitKotku'nun damadı olan Mahmut Esad Coşan'ın dedesi Molla Abdullah Ahmet Ziyaüddin, Gümüşhanevi tarikatına mensup. Babası Halil Necati Coşan ise, İskenderpaşa Dergahı'nın son şeyhi Kotku'- nun müridlerinden biri olarak biliniyor. 1938 yılında Çanakkale'de doğan Coşan'ın, Vefa Lisesi'ni bitirdikten sonra İstanbul Üniversitesi Arap-Fars Filolojisi'nde okuduğu belirtiliyor. 1960 yılında Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi'nde Klasik Dini Türkçe Metinler Kürsüsü'- nde asistan olan Coşan, 1965'te doktorasını verdi, 1982 yılında da profesör oldu.

İLK DİNİ EĞİTİMİ AİLE İÇİNDE ALDI
İlk dini eğitimini aile içinde gören Esad Coşan'ın babası Halil Necati Efendi, Gümüşhaneli dergahına mensup Hacı Efendi'nin medresesine devam etti. Halil Necati Efendi, 1942 yılında İstanbul'a taşındı. Bir süre ticaretle meşgul oldu. Sırasıyla Şehzdebaşı Damat İbrahim Paşa Camii'nde Serezli Hasib Efendi, onun vefatıyla Kazanlı Abdülaziz Efendi, ondan sonra da Mehmed Zahid Kotku'nun sohbetlerine devam etti. Prof. Dr. Esad Coşan ise, Edebiyat Fakültesi'nden mezun olduktan sonra, 1960 yazında Mehmed Zahid Kotku'nun kızı Muhterem Hanım'la evlendi. 1960'lı yıllarda İlahiyat Fakültesi'nde resmi ders olarak Kuran-ı Kerim yoktu. Esad Coşan, isteyenlere Kuran-ı Kerim dersleri veriyordu. Coşan, Mehmed Zahid Kotku'nun bizzat elinden tutarak kürsüye oturtmasıile 1977 yılında İskenderpaşa Camii'nde hadis derslerine başladı. Coşan, Kotku'nun 1980 yılındaki vefatının ardından onun vasiyeti sonucu irşad görevini üstlendi. Nakşibendi tarikatının Halidiye kolunun Gümüşhaneviyye şubesinin başında olan Esad Coşan, Zahid Kotku'nun emriyle kurduğu Hakyol Vakfı'nın çalışmalarıyla bizzat ilgilendi. Sanat ve kültürle ilgili çalışmalar yapmak üzere 'İlim, Kültür ve Sanat Vakfı'nı, sağlık hizmetleri için 'Sağlık Vakfı'nı kurdu. 1983'te 'İslam Dergisi', 1985'te 'Kadın ve Aile' ile 'İlim ve Sanat' dergilerini yayınladı. Coşan'ın diğer kuruluşları arasında Ak-Radyo, Hayrunnisa Hastanesi, Esm Hatun Hastanesi, Afiyet Hastanesi, İskenderpaşa Turizm (İSPA) var. 1997'den itibaren faaliyetlerini yurtdışında sürdüren Esad Coşan, 4 Şubat 2001'de Avusturalya'da geçirdiği trafik kazası sonucu damadı Prof. Dr. Ali Yücel Uyarel ile birlikte yaşamını yitirdi. Coşan'ın vefatından sonra İskenderpaşa Cemaati'nin başına oğlu Nureddin Coşan geçti.

İŞLETME MASTIRI YAPAN ŞEYH
İmam Hatip Lisesi'ni bitiren Nureddin Coşan (42), dini ilimler tahsilini Suudi Arabistan'da yaptı. 1987 yılında Amerika'ya giden ve New York'ta işletme alanında eğitim alan, hatta master yapan Coşan, 1993'te Türkiye'- ye döndükten sonra ticarete atıldı. Esad Coşan'ın özel olarak yetiştirdiği Nureddin Coşan, şu an İskenderpaşa Grubu'nun başında bulunuyor
  Alıntı Yaparak Cevapla
Eski 20-09-06, 11:27   #5

Varsayılan Cvp: İskenderpaşa cemaati

Tarikat Sözlüğü

TASAVVUF: İslamın, bir hayat sistemi, bir dünya görüşü olarak insan tarafından bütün varlığını vererek yaşanması olayıdır. İslami terminolojide, tasavvufla ahlak eş anlamlıdır. Tasavvuf gaye olarak insanı olgunlaştırmaya ve Allah'a manen yaklaşmayı öngörür.

ZÜHD: İsteksizlik, rağbetsizlik, aza kanaat. Terim olarak, dünyaya ve madd" menfaate değer vermemek, çıkarcı, menfaatperest ve bencil olmamak, kalpte dünya ve çıkar kaygısı taşımamak, kanaatkâr olmak demektir. "Elde olan dünyalığa sevinmemek ve elden çıkana üzülmemek, elde bulunmayan şeyin gönülde de bulunmamasıdır" şeklinde de tarif edilir. Zühd sahibi olanlara; zahid denilir.

TAKVA: Korkma, sakınma, Allah korkusuyla günahtan kaçınmakta, Allah'ın emir ve yasaklarına uymakta titizlik gösterme. Allah'ın himâyesine girmek, emrini tutup azabından korunma. Bu şekilde titiz davranan insana, "muttaki" denir.

ZİKİR: Kelime anlamı, anlamak, tekrarlamak. Burada anılan, Allah'ın isimleridir. Zikir, tarikat mensuplarının, dış dünyadan tamamen kendilerini soyutlayarak, Allah'ın adını, tek veya beraber, yüksek sesle yahut içlerinden tekrarlayıp, bir anlamda ibadet etmesidir.

SÜLUK: Mürid tarikata girip derviş olduktan sonra belirli bir ilerleme gösterir. Yani nefsinden veya dünya heveslerinden sıyrılan derviş Allah'a doğru yaptığı manevi yolculukta, şeyhinin de telkin ve kontrolü ile tarikatın belli aşamalarından geçerek olgunlaşır. Sonra, derviş çile dönemini yaşar. Derviş, hesaplaşma ile yaşamını geçirir.

PİR: Tarikatın kurucusuna pir denir.

ŞEYH: Tarikatın yaşayan, yöneten, hem idari hem de manevi lideridir.

SİLSİLE: Tüm tarikatlarda silsile vardır. Bu, o günkü şeyhten geriye giderek Hz. Muhammed'e uzanan bir zincir, bir halkadır.

DERVİŞ: Tarikata giren, dış dünyadan soyutlanmış, eğitilmeye talip kimse.

KOL: Tarikatlar, kuruluşlarından sonra, pirin sözleri ve davranışlarına yeni yorumları getirildikçe kollar ortaya çıkmıştır. Halvetiye ve Şazeliye tarikatları kendilerinden en çok kol çıkan tarikatlardır.

TEKKE: Tarikatın gereklerinin, emirlerinin ve sistemin getirdiği görevlerin yapıldığı, uygulandığı yerlerdir.
  Alıntı Yaparak Cevapla
Cevapla

Bu konunun kısa yolunu aşağıdaki sitelere ekleyebilirsiniz

Konu Araçları

Gönderme Kuralları
Yeni konu açamazsınız
Cevap yazamazsınız
Dosya gönderemezsiniz
Mesajlarınızı düzenleyemezsiniz

BB code is Açık
Smiley Açık
[IMG] kodu Açık
HTML kodu Kapalı
Trackbacks are Kapalı
Pingbacks are Kapalı
Refbacks are Kapalı



5651 sayılı yasaya göre forumumuzdaki mesajlardan doğabilecek her türlü sorumluluk yazan kullanıcılara aittir. Şikayet Mailimiz. İçerik, Yer Sağlayıcı Bilgilerimiz. Reklam Mailimiz. Gizlilik Politikası


Reklamı Kapat

Reklamı Kapat